16-01-2016

16-01-2016
Klubbfakta Mas
Malmö Allmänna Schackklubb är stans mest aktiva klubb, vi arrangerar regelbundet turneringar i blixt, snabbschack och långpartier. Klubben är centralt belägen på Ahlmansgatan 20B - ett stenkast från Södervärns vattentorn. (Se Googlekarta längst ned)

Måndagar: 18-20 Juniorträning Tisdagar: 19 - 24 Spelkväll
Onsdagar: 18 - 20 Juniorträning Torsdagar: 19 - 22 Analys och träningskväll. Lördagar: Lördagsblixten startar kl 12 varje lördag om det inte krockar med en större helgdag eller dylikt. Sista lördagen i varje månad arrangeras även en starkare Månadsblixt. Vissa Söndagar: Lagmatcher i Allsvenskan och Allskånskan.

Medlemsavgifter 2016-2017

Seniorer: 1200 kr / år. Juniorer, under 26 år samt stödmedlemmar: 900 kr / år.
Barn, mån- & onsdagsträning: 600kr/termin eller 1000 kr per år.
Bankgiro SEB
832-6902

Malmö AS




tisdag 23 februari 2016

Stefans reportage från Växjös Grand Prix-tävling i helgen

Vi var fem hungriga schackspelare som begav oss till Växjös Grand Prix-tävling i helgen och vilken succé det blev för vår FM Babak Malekian!

Övriga deltagare var CM Anders Nilsson, Joakim Wahlström, Olof Sjödahl och undertecknad, Stefan Printz.
Efter tre omgångar hade Babak full pott och ställdes mot GM Daniel Semcesen i sista snabbschackspartiet. Babak spelade engelskt i en ganska jämn tillställning och där uppstod följande ställning i mittspelet.
 

 
Babak hade här kunnat koppla greppet med 30. Df3! T ex Kg6 31. Ta8 Tc8 32. Txc8 Lxc8 33. g4 Tb1 34. Dh3.
 
Istället såg Babak remimöjligheten med 30. Ta7 Dxa7 31. Df6+ Kh7 32. Dxh6+ Kg8 33. Dg5+ Kh7.
Men Semcesen gjorde inte Kh7 i 31:a draget utan Kf8?? och Babak hade enkelt kunna vinna partiet med 32.Dxe6.
Babak missade dock detta i tidsnöden och fick nöja sig med remi. Inte fy skam!
 
I femte ronden och första långpartiet tog Babak en säker vinst mot Johan Henriksson och sedan ställdes han i sjätte ronden mot ingen mindre än GM Johnny Hector, Åke Anderssons gamle adept!
 

 
Vi har kommit till drag 33 och Babak har precis gjort Lf4. Ställningen är jämn och Hector börjar se lite orolig ut och kör på för hårt i sin iver att vinna:
33. – g5?
Detta blir en förödande försvagning av kungsflygeln som Babak utnyttjar.
 
Partiet fortsätter:
33. Lf4 g5 34. Lh2 Kg7 35. Kh1 Sg6 36. Tae1 Td8 37. Sg3 Df7 38. Sh5 Kh7 39. f4 Rd5? 40. fxg5! hxg5 41. Sg3 f5 42. Sf1 f4 43. Sd2 Kg7 44. Sf3 Ld8 45. Te4 Lf6 46. De2 Tdd6 47. g3 Ld8 48. gxf4 gxf4 49. Tg1 Df5 50. Tf4 Dh3 51. Se5 Tc7 52. Tg6 Kh7 53. De4 Uppgivet
 
Oerhört imponerande av Babak Malekian. Tiger Hillarp Persson kommenterade efter Babaks insats ”Malekian är en klasspelare”.
 
Här slutställningen:
 

 
Euforin visste efter detta inga gränser! Själv hade jag dessutom lyckats ta 1.5 poäng av 2 under lördagens långpartier mot mycket starkare motstånd, varför det fanns all anledning att fira lite extra med MAS-gänget! Vi unnade oss några glas öl och vin samt mycket trevlig mat på Elite Hotel:s restaurang mitt i Växjö city.
 
Babak var nu i delad ledning i tävlingen med Vladimir Epishin och Hans Tikkanen!
I de sista två ronderna fick Babak hårdaste möjliga motstånd i form av GM Vladimir Epishin och GM Tiger Hillarp Persson som både blev för svåra trots mycket bra spel av Babak. 5.5 poäng räckte dock till vinst av Rankinggrupp 1 och en total 13:e plats med 22 nya friska ELO-poäng!
 
Jocke, Anders, Babak och Olof på Elite Hotel
 
 
Själv spelade jag mina två bästa partier under lördagen och fick mycket beröm av Anders och Babak för mitt spel. Datoranalysen visade också att jag spelade nästan alltid de bästa dragen! Det kändes som en enorm schacklig framgång.

I första långpartiet mot Marcus Johnsson ELO 2021 blev det ett tufft parti i Froms Gambit där jag var tvungen att spela mycket precist för att inte tappa partiet. Vi har kommit till drag 17 för svart:
 

 
17. – f5 känns som ett naturligt drag och det ser tufft ut för mig som vit men då kom mitt geniala drag som psykoligiskt vände på hela matchen!
 
18. Lg4!! Så vackert, eller hur! Svart kan inte ta löparen då svartfältslöparen hänger efter damschacken och vit tar därefter över partiet helt.
 

 
Johnsson svarade istället med 18. – Lxb2  19. Lxf5+ Kb8  20. Tb1 och helt plötsligt hade jag tryck mot damflygeln och svarts kung med viss fördel. Johnsson spelade dock bra i slutet och det blev en välförtjänt remi.
 
I lördagens andra parti fick jag möta GM Lars Schandorffs klubbkamrat Lars Kjoller Nilsson ELO 1961 från Hilleröd, Danmark. Det blev Siciliansk Kalashnikov där Lars blev lite för överambitiös med att ta d6-bonden som ibland kan vara ”förgiftad”...

Efter 11 drag har vi följande ställning sett ur mina ögon som svart:
 

 
12. Lb6?! Början på slutet för Lars... Istället borde han tagit bonden med springaren eller damen med knapp fördel.
 
12. – De7  13. Sxd6 Tb8!  14. Lc5 Td8!  15. Dd3 Le6  16. Td1? (istället Da3) Dc7!  17. Da3 Le7!  18. Sf5 Txd1+  19. Kxd1 Lxf5  20. exf5 Td8+ 21. Ke1

 

Ställningen efter drag 21. Ke1
 
21. – Sd4!! Och svart vinner den vita löparen.
 
Vits löpare kan inte ta svarts löpare p g a springargaffeln på c2 och damvinst. Jag tog dock god tid på mig att räkna på motdraget 22. Lb6 som jag tänkte kunde vara en eventuellt räddning för vit. Detta faller dock på schack matt:

22. Lb6 Sxc2+ 23. Ke2 Dc4+  24. Kf3 Df4+  25. Ke2 Td2#
 
En härlig vinst för min del och totalt bärgade jag med mig 40 nya friska ELO-poäng från långpartierna och vägen upp till mitt mål ELO 2000 känns inte omöjlig längre... :)


/SP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar