16-01-2016

16-01-2016
Klubbfakta Mas
Malmö Allmänna Schackklubb är stans mest aktiva klubb, vi arrangerar regelbundet turneringar i blixt, snabbschack och långpartier. Klubben är centralt belägen på Ahlmansgatan 20B - ett stenkast från Södervärns vattentorn. (Se Googlekarta längst ned)

Måndagar: 18-20 Juniorträning Tisdagar: 19 - 24 Spelkväll
Onsdagar: 18 - 20 Juniorträning Torsdagar: 19 - 22 Analys och träningskväll. Lördagar: Lördagsblixten startar kl 12 varje lördag om det inte krockar med en större helgdag eller dylikt. Sista lördagen i varje månad arrangeras även en starkare Månadsblixt. Vissa Söndagar: Lagmatcher i Allsvenskan och Allskånskan.

Medlemsavgifter 2016-2017

Seniorer: 1200 kr / år. Juniorer, under 26 år samt stödmedlemmar: 900 kr / år.
Barn, mån- & onsdagsträning: 600kr/termin eller 1000 kr per år.
Bankgiro SEB
832-6902

Malmö AS




måndag 25 maj 2015

Rapport från Deltalift

Vi har nyss fått in en trevlig turneringsrapport från en av klubbens medlemmar som spelade i Deltalift härom helgen. Följ gärna Stefans exempel och skriv ihop nåt när ni spelat nånstans, särskilt om det gått bra är det lätt att finna den där lilla extra energin att bidra till bloggen!

I förra helgen så spelade jag Deltalift Open i Tylösand. Med tanke på min blygsamma ranking på 1612 lyckades jag skrapa ihop inte mindre än 3.5 av 8. Jag var bland de lägst rankade i hela startfältet. Mest nöjd var jag över de fyra långpartierna där alla spelarna hade ranking kring 1900 och jag lyckades vinna ett och få remi i de andra tre. Bland motståndet kan nämnas talangen Anna Cramling, blott 13 år gammal och kanske på väg att bli stormästare om några år? :) Mot Anna fick jag till en bra ställning i Nimzoindiskt som jag ej lyckades konvertera till vinst så jag antog hennes remierbjudande trots att hon hade hamnat i svår tidsnöd innan 40-dragskontrollen.

Ännu intressantare var sista matchen som jag hade kunnat avgöra genom ett tornoffer som jag dock missade!



Stefan Printz (Malmö AS, 1612) – Jan-Olof Tillman (Säffle SK, 1886)
Vit drar.

  1. Txh7!   Kxh7
  2. Lxg6+  Dxg6??
  3. Tb7+    Kh6
  4. Dh4+   Dh5
  5. Tb6+
Damförlust och matt i sju drag

Bästa försvaret är:
  1. Txh7!   Kxh7
  2. Lxg6+  Kh6
  3. Lxe8   Txe8

Och vit har en klar fördel med en bonde upp. +2.25 enligt Houdini. 
(4.Tb7 Te7 5.Tb8 borde nog vinna så småningom.  /TJ)

Grundproblemet var att jag inte ens tittade på möjligheten! Liknande lärdomar och misstag diskuteras i franske GM Romain Édouard:s nya bok The Chess Manual of Avoidable Mistakes som jag köpte på rekommendation av IM Ari Ziegler.

Hursomhelst så får jag vara nöjd med en prestationsrating på 1833 sett till alla partier och över 1900 sett till bara långpartierna. Det blev ett pris till mig i rankinggrupp 17 (!) delat med två andra spelare på samma poäng och hela 340 SEK som räckte till bensinen tillbaka till Malmö... :)

Ännu bättre gick det för Olof Sjödahl som skrapade ihop hela 4.0 poäng och även han vann ratingpris! Han hade en prestationsrating på 1944 och spelade fantastiskt mot ett flertal högre rankade spelare, bl a remi mot Riccardo Guglielmi, Italien (ELO 2199).
Även Olofs far Sten Sjödahl spelade med, för att inte nämna brodern IM Pontus Sjödahl som vann hela turneringen delat med GM Emanuel Berg.

Tylösand är perfekt just med tanke på alla faciliteter och närheten till Halmstad. En av de turneringar jag kan spela med tanke på en krävande fru... HAHA :)
Vi ses nästa år i Tylösand! :)

/Stefan Printz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar