16-01-2016

16-01-2016
Klubbfakta Mas
Malmö Allmänna Schackklubb är stans mest aktiva klubb, vi arrangerar regelbundet turneringar i blixt, snabbschack och långpartier. Klubben är centralt belägen på Ahlmansgatan 20B - ett stenkast från Södervärns vattentorn. (Se Googlekarta längst ned)

Måndagar: 18-20 Juniorträning Tisdagar: 19 - 24 Spelkväll
Onsdagar: 18 - 20 Juniorträning Torsdagar: 19 - 22 Analys och träningskväll. Lördagar: Lördagsblixten startar kl 12 varje lördag om det inte krockar med en större helgdag eller dylikt. Sista lördagen i varje månad arrangeras även en starkare Månadsblixt. Vissa Söndagar: Lagmatcher i Allsvenskan och Allskånskan.

Medlemsavgifter 2016-2017

Seniorer: 1200 kr / år. Juniorer, under 26 år samt stödmedlemmar: 900 kr / år.
Barn, mån- & onsdagsträning: 600kr/termin eller 1000 kr per år.
Bankgiro SEB
832-6902

Malmö AS




måndag 21 januari 2013

Spelarporträtt Gunnar Lundberg

Gunnar Lundberg  född 1933
Jag började spela schack i Trollhättan 1957.
Mitt arbete förde mig sedan till Linköping och Växjö och därefter till Malmö. Tyvärr tvingade mitt arbete mig till uppehåll från schack under många år (1980 – c;a 1995)
personbästa i ranking hittills: 2150
Mitt bästa parti är inte lätt att svara på, men sannolikt något parti från KM i MAS ( tex vinsten mot Bo Plato som jag mötte i många partier med blandat resultat) Bo Plato är numera bosatt i Hässleholm. Eller partiet mot favoriten Björn Wiklund  när jag vann DM i Östergötland 1969.
(se nedan för genomspelning av partierna)

Jag blev för övrigt trea i KM efter bl a Anton Fridh (som jag förlorade båda partierna mot). Ofta är kanske förlustpartier lika intressanta att analysera några är efteråt. En annan merit kanske värd att nämna är att jag vann veteran-SM i korrschack 2007.

favoritöppning(ar):  Tvåspringarspel i olika former och Skotskt
favoritspelare:   Keres
favoritfilm(er): Amadeus, Love actually, Hair, Fargo, Life of Brian m fl
favoritmusik:   Mozart. Puccini, Di Sarli
favoritbok: Hundra år av ensamhet (Gabriel Garcia Marques)
mina andra hobbies förutom schack: dans (just nu argentinsk tango) och rehabilitering
Jag är en av de få livstidsmedlemmarna i MAS och var under många år ordförande i klubben
Jag efterträdde Henry Conradsson

Det är två erfarenheter från den perioden som ligger mig varmt om hjärtat
Den ena är att Lasse Thomasson och jag byggde upp klubbens  igen efter en tids nedgång
Den andra mitt bidrag till MAS juniorverksamhet då våra juniorer var bland de tre bästa lagen i Sverige med bla Daniel Semcesen, Mladen Gajic, bröderna Lo, Martin Silwer och Dominic Danielsson.
Numera är jag sedan hösten 2012 konvalescent efter en bypass-operation (hjärtinfarkt) och efterföljande komplikationer.










Gunnar avled natten till den 18:e november 2013. Vila i frid, Gunnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar